Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2016/2017 навчальному році
Навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах у 2016/2017 н.р. здійснюватиметься*:
- у 7 та 8 класах – відповідно до нової редакції Державного стандарту «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти», затвердженого постановою КМУ від 23.11.2011р. №1392: http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/post-derzh-stan-%281%29.pdf
- у 9 – 11 класах – за Державним стандартом базової і повної середньої освіти від 14.01.2004р. №24: http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/derj-standart.pdf
Навчання хімії у 2016/2017 н.р. здійснюватиметься із таким розподілом годин (в основній школі – Таблиця 1):
Таблиця 1
Клас
|
7 клас
|
8 клас
|
8 клас
(поглиблене вивчення хімії)
|
9 клас
|
9 клас
(поглиблене вивчення хімії)
|
Тижневе навантаження
|
1,5
|
2
|
4
|
2
|
4
|
Загальна
кількість год.
|
52
|
70
|
140
|
70
|
140
|
Кількість
резервних год.
|
5
|
10
|
20
|
10
|
15
|
Електронні посилання на навчальні програми:
7, 8 класи:
за Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи. – К.: Освіта, 2013. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html
(нова навчальна програма, затверджена наказом Міністерства № 664 від
26.06.2012 зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від
29.05.2015).
9 клас:
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/chemistry-7-9.pdf
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням предметів
9 класи із поглибленим вивченням:
Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням хімії - «Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу». – К.: Вікторія, 2009.
http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/chemistry.pdf
Відповідно до нової навчальної програми з хімії у 8 клас
перенесено ознайомлення зі структурою періодичної системи, де вивчається
періодичний закон, зв'язок між розміщенням елемента в періодичній
системі та його валентністю. Питання про основний і збуджений стан
атомів вивчатиметься на прикладі атома Карбону в 9 класі, в темі
«Початкові поняття про органічні сполуки». Структура програми для 8
класу зазнала найбільших змін порівняно з програмою 2005 року.
Традиційно спершу вивчали основні класи неорганічних сполук, що
слугувало фактологічним підґрунтям для вивчення періодичного закону й
будови речовин. За такої послідовності теоретичні знання стають
самоціллю для основної школи, оскільки застосовуватимуться вони будуть
лише в старшій школі під час вивчення хімії елементів. Нова структура
програми дає змогу розгорнуто вивчати неорганічні сполуки на основі
знань про будову речовин і періодичний закон, оскільки зміст курсу 7
класу забезпечує для цього мінімальні знання про оксиди, основи,
кислоти. Отже, на початок винесено теоретичний матеріал про періодичний
закон, будову атома, хімічний зв’язок, будову речовин і кількість
речовини. Така послідовність має сприяти глибшому розумінню й
усвідомленому вивченню складу, будови і властивостей неорганічних
речовин. Періодичний закон і періодична система вивчатимуться на
прикладі обмеженої кількості хімічних елементів – перших двадцяти. У
зв’язку з тим, що явище радіоактивності, стабільні й радіоактивні
елементи вивчаються в курсі фізики, визнано недоцільним залишати ці
питання в курсі хімії.
Розвантаження навчальної програми з хімії для 7-9 класів
загальноосвітніх навчальних закладів здійснено за такими напрямами:
зокрема, у 8 класі конкретизовано зміст навчального матеріалу та вимог
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів у розділі «Повторення
найважливіших питань курсу хімії 7 класу»; у темі «Основні класи
неорганічних сполук» додано матеріал про амфотерні сполуки (включення
амфотерних сполук не ускладнює вивчення навчального матеріалу, а більше
пов’язує його з попередньо вивченим, оскільки хімічний склад і
властивості речовин логічно пов’язуються з розміщенням хімічних
елементів у періодичній системі).
У 7, 8 класах згідно з новою навчальною програмою введено рубрику «Навчальні проекти»,
у якій наведено орієнтовні теми проектів. Метод проектів, орієнтований
на творчу самореалізацію особистості в процесі самостійної роботи учнів
під керівництвом учителя, відіграє активну роль у формуванні ключових
компетентностей учня, оскільки потребує самостійного здобуття знань,
придбання умінь у виконанні практичних дій. Учень (учениця) має обрати
одну із запропонованих тем і виконати протягом навчального року
щонайменше один проект самостійно або в групі учнів. Зважаючи на те, що
усі теми проектів мають міжпредметний характер, головним стає уміння
пов’язати набуті в різних курсах знання і застосувати їх на практиці.
Перед початком проектної роботи, для її ефективної організації, варто
пояснити учням алгоритм виконання: визначити проблему, що буде
вивчатися; спроектувати роботу; знайти інформацію; провести дослідження;
презентувати роботу; створити портфоліо. Форма представлення
(презентація) результатів проекту може бути різною: як у друкованому або
мультимедійному вигляді, так і у вигляді вистав (вечорів), уроків -
конференцій.
Оцінювання навчальних проектів
здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем завдання чи
особистий внесок у груповий проект або за повноту розкриття теми
дослідження й презентацію індивідуального проекту:- бали низького рівня учень (учениця) отримує у разі подання роботи (або частини роботи) реферативного характеру, без визначення мети й завдань проекту, а також без висновків за його результатами;
- бали середнього рівня – за фрагментарну участь у дослідженні, хоча й за умови її вчасного виконання;
- бали достатнього рівня – за правильне виконання своєї частини роботи у разі, якщо він (вона) не брав (не брала) участі в підсумковому обговоренні і формулюванні висновків за результатами дослідження;
- бали високого рівня – за дослідження з повним розкриттям теми, належним оформленням роботи і презентацією індивідуального проекту або точного, вчасного виконання своєї частини спільного дослідження, визначенні мети і завдань, активній участі в аналізі результатів і формулюванні висновків.
Захисту проектів можна присвятити частину відповідного за
змістом уроку або окремий урок. У такому разі в класному журналі у графі
«Зміст уроку» робиться запис: «Представлення результатів навчального(их) проекту(ів)» із зазначенням його(їх) тематики. У випадку виконання навчального проекту на уроці у класному журналі робиться запис «Навчальний проект» із зазначенням його теми.
Навчання хімії у 2016/2017 н.р. здійснюватиметься із таким розподілом годин (у старшій школі – Таблиця 2 та 3):
Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних
закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та
поглиблене вивчення. 10-11 класи. – Тернопіль: Мандрівець, 2011.
Таблиця 2
Клас і рівень вивчення
|
10 клас
стандарт
|
10 клас академічний
|
10 клас профільний
|
10 клас
поглиблене
|
Тижневе навантаження
|
1
|
1
|
4
|
4
|
Загальна кількість год.
|
35
|
35
|
140
|
140
|
Кількість резервних год.
|
5
|
5
|
15
|
10
|
Таблиця 3
Клас і рівень вивчення
|
11клас
стандарт
|
11 клас академічний
|
11 клас профільний
|
11 клас
поглиблене
|
Тижневе навантаження
|
1
|
2
|
6
|
6
|
Загальна кількість год.
|
35
|
70
|
210
|
210
|
Кількість резервних год.
|
5
|
5
|
20
|
20
|
Посилання на програми 10-11 класів за рівнями:
Академічний: - http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-ak.pdf
Профільний: - http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-pr.pdf
Поглиблене вивчення:
http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-pogl.pdf
Для ВНЗ І-ІІ р.а. згідно листа ІМЗО від 01.03.2016 №2.1/10-370 чинною є програма з хімії 2010 року. Посилання на лист і програму:
http://www.imzo.gov.ua/2016/03/01/list-imzo-vid-1-03-2016-2-1-10-370-pro-vikoristannya-navchalnih-program-u-2015-2016-navchalnomu-rotsi/
Учителям хімії у 2016/2017 н.р. рекомендуємо керуватися наступними нормативними документами:
1. Під час оцінювання навчальних досягнень
учнів: 9-11 класів – Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів у
системі загальної середньої освіти, затвердженими наказом МОНмолоді та спорту
від 13.04.2011 №329; 7 та 8 класів – відповідно наказом МОН від
21.08.2013 №1222. Обов’язковими видами оцінювання й
надалі залишаються: поточне, тематичне, семестрове та річне. Мінімальна
кількість тематичних оцінок відповідно до кількості навчальних годин за
рік: 35 годин – 4 тематичні; 70 годин – 6 тематичних; 140 годин – 8
тематичних. Необхідність збільшення кількості тематичних визначається
вчителем.
Обов’язкове проведення однієї контрольної роботи
впродовж семестру, двох – за рік. Контрольні роботи оформляються в
зошиті для контрольних робіт або на окремому аркуші та зберігаються в
кабінеті хімії упродовж року.
Практичні роботи оцінюються всі, лабораторні досліди – вибірково, на розсуд вчителя. Відпрацювання пропущених практичних робіт проводити недоцільно.Оцінка за ведення зошитів із хімії не виставляється.
Тематична оцінка коригуванню не підлягає.
2. Заповнення класного журналу: згідно з
наказом МОН від 03.06.2008 № 496 «Інструкція з ведення класного журналу
учнів 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів». Має
простежуватися відповідність дат правої і лівої сторінок журналу,
зокрема під час проведення практичної або контрольної роботи. При
наявності виправлених оцінок має стояти підпис учителя, який засвідчує
внесені зміни.
3. Допустима тривалість підготовки домашніх завдань:
у 7-9 класах – до 180 хв.; 10-11 класи – до 240 хв. відповідно.
Фізіологічно оптимально приступати до виконання домашніх завдань після
1,5-2 - годинного перебування на свіжому повітрі.
4. Під час організації роботи кабінетів хімії врахувати:
наказ МОН «Про затвердження Положення про навчальні кабінети з
природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів»
від 14.12.2012 № 1423; «Безпечне проведення занять у кабінетах
природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів»,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №
770; наказ МНС «Про затвердження Правил безпеки під час проведення
навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії
загальноосвітніх навчальних закладів» від 16.07.2012 №992. При
розробленні інструкцій керуватися додатком до листа МОН України від
17.07.2013 № 1/9-498 Інструктивно-методичні матеріали «Основні вимоги до
побудови та змісту інструкцій з безпеки під час проведення
навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях)
природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів».
При організації навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з
питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх
навчальних закладах керуватися додатком до листа МОН України від 16.06.
2014 р. № 1/9-319.
Відповідно до цих документів на початку навчального року
розробляються та оновлюються всі Інструкції з безпеки життєдіяльності,
строк дії яких не більше п’яти років. У кабінетах хімії обов’язково має
бути «Інструкція з безпеки життєдіяльності під час роботи у кабінеті»,
яка затверджується наказом по навчальному закладу і може бути розроблена
завідуючим кабінетом. Під час розробки такої інструкції варто опиратися
на нормативні документи, зокрема, лист МОН від 01.02.2012 №1/9-72
«Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму
загальноосвітніх навчальних закладах». До роботи у кабінеті хімії
допускаються учні, що пройшли вступний та первинний інструктажі, про що
мають бути записи у журналі реєстрації інструктажів з безпеки
життєдіяльності.
У наявності в кабінетах-лабораторіях має бути «Інструкція з охорони
праці під час підготовки і проведення лабораторних та практичних робіт»,
«Інструкція з охорони праці при роботі зі скляним посудом та іншими
виробами зі скла у кабінеті хімії», «Інструкція при роботі з органічними
розчинниками у кабінеті хімії», «Інструкція щодо роботи з кислотами і
лугами у кабінеті хімії», «Інструкція щодо організації роботи з
металевим натрієм у кабінеті хімії», «Правила користування витяжною
шафою у кабінеті хімії», «Правила зберігання хімреактивів у кабінеті
хімії», «Порядок провадження діяльності, пов'язаної з обігом наркотичних
засобів, психотропних речовин і прекурсорів та контролю за їх обігом»,
«Методичні поради щодо зберігання та використання хімічних реактивів і
прекурсорів». Навчальною програмою з хімії передбачено виконання
хімічного експерименту, а саме: демонстраційних, лабораторних дослідів
та практичних робіт. Для забезпечення виконання навчальної програми з
хімії необхідно мати в кабінеті відповідне хімічне обладнання та
реактиви. Перелік даного обладнання та хімічних реактивів затверджений
наказом Міністерства освіти і науки України від 03.02.2005 № 79 «Про
затвердження базового переліку засобів навчання та обладнання
навчального і загального призначення для кабінетів хімії
загальноосвітніх навчальних закладів», а також на громадському
обговоренні знаходиться проект наказу Міністерства освіти і науки
України «Про затвердження Типового переліку засобів навчання та
обладнання навчального і загального призначення для кабінетів
природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів».
Рекомендуємо учителям хімії звертатись до адміністрації навчального
закладу з приводу виділення коштів на закупівлю необхідних хімічних
реактивів та посуду для виконання навчальної програми з хімії. Деякі
досліди можна замінити доступнішими в умовах конкретної школи,
використовуючи матеріали ППЗ «Віртуальної лабораторії». Учителям
потрібно дотримуватися рекомендацій щодо орієнтовних об’єктів екскурсій.
Відповідно до Закону України «Про обіг в Україні наркотичних засобів,
психотропних речовин їх аналогів і прекурсорів» і Постанови Кабінету
Міністрів України від 5 січня 2011 р. № 4 «Про внесення змін до Постанов
Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770 і від 10 жовтня
2007 р. № 1203» деякі хімічні речовини підлягають заходам контролю щодо
їх зберігання та обліку. З огляду на зазначене, рекомендуємо не
зберігати в навчальному закладі калій перманганат, ацетон і толуен, а
сульфатну та хлоридну кислоти зберігати у вигляді їх водних розчинів з
масовими частками менше 45% і 15% відповідно.
Рекомендуємо учителям хімії розробити на 2016/2017 н.р. перспективний
план оновлення матеріально-технічної бази кабінету (лабораторії) хімії,
користуючись при цьому проектом наказу Міністерства освіти і науки
України «Про затвердження Типового переліку засобів навчання та
обладнання навчального і загального призначення для кабінетів
природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів».
Адміністрації навчальних закладів посилити контроль за виконанням посадових обов’язків лаборантами хімії та підвищенням рівня їх кваліфікації.
5. Санітарні вимоги: Державні санітарні
правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних
закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН
5.5.2.008-01: 9.8. Для профілактики стомлюваності, порушення статури,
зору учнів бажано через кожні 15 хвилин уроку проводити фізкультхвилинки
та гімнастику для очей. Тривалість безперервного застосування на уроках
різних технічних засобів навчання: 5-7 класи – відео- досліди та
демонстрації 20-25хв., 8 -11 класи – відео-досліди та демонстрації –
25-30 хв. Після занять з відеодисплейними матеріалами необхідно
проводити гімнастику для очей, яка виконується учнями на робочому місці.
Фізкультхвилинки включають 3-4 вправи, які виконуються 3-4 рази в
середньому темпі. Тривалість фізкультхвилинки – 2-3 хвилини. Необхідно
включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи
на координацію рухів.
Із результатами конкурсного відбору підручників для учнів 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів можна ознайомитися на сайті МОН за посиланням: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/konkurs-pidruchnikiv-2016/. Учителі
хімії можуть ознайомитися із переліком підручників для учнів 8 класу,
які друкуватимуться за державні кошти, а також із підручниками, що
будуть перекладені на мови національних меншин відповідно до додатків до
наказів МОН від 27.05.2016 №585 та №586. У разі затримки із доставкою
підручників користуватися підручниками хімії минулих років випуску,
електронними версіями нових підручників та електронними додатками до
підручників. За можливості використовувати зошити з друкованою основою
для проведення практичних робіт або зошити «три в одному» (робочий зошит
+ зошит для практичних робіт + зошит для контролю знань), яким надано
гриф МОН
СПИСОК ПРОГРАМ ТА КУРСІВ ЗА ВИБОРОМ
Навчальні програми курсів за вибором та факультативів з хімії
Назва програми, автор
|
Клас
|
Видав-ництво
|
Документ про надання грифа
|
Навчальна програма курсу за вибором «Пропедевтичний курс хімії» (автор Булєєва Л.В.) |
5-6
|
Лист МОН від 05.08.2013
№ 1/11-12527
|
|
Навчальні програми курсів за вибором та факультативів «Хімія». Варіативна складова Типових навчальних планів |
5-11
|
Мандрівець
|
Лист ІІТЗО від 18.02.2014
№ 14.1/12-Г-137
|
Навчальні програми елективних курсів та факультативів з хімії (автори Юзбашева Г.С., Олійник Т.А.) |
5-11
|
Айлант
|
Лист МОНмолодьспорту
від 11.07.2012
№ 1/11-11336
|
Навчальна програма з курсу «Абетка самоосвіти школяра з хімії» (автор Коростіль Л.А.) |
7
|
Лист ІІТЗО від 01.02.2011
№ 1.4/18-Г-47
|
|
Навчальна програма курсу за вибором «Основи загальної та неорганічної хімії» (укладач Гранкіна Л.А.) |
7-9
|
Російсько-українська гуманітарна гімназія м. Києва
|
Лист ІІТЗО від 27.11.2014
№ 14.1/12-Г-1818
|
Збірник «Навчальні програми інтегрованих гуртків. Хімія. 7-11 класи (автори Юзбашева Г.С., Гонта О.В.) |
7-11
|
КВНЗ «Херсонська академія непе-рервної освіти
|
Лист ІІТЗО від 06.08.2014
№ 14.1/12-Г-1487
|
Навчальна програма факультативного курсу «Хімія в сільському господарстві» (автор Біла Т.В.) |
10
|
Київський ОІПОПК
|
Лист ІІТЗО від 06.04.2015
№ 14.1/12-Г-200
|
Навчальна програма курсу за вибором «Хімічна екологія» для природничого та фізико-математичного профілів (автор Наумова Ю.М.) |
10 (11)
|
Київський ОІПОПК
|
Лист ІІТЗО від 06.08.2014
№ 14.1/12-Г-1490
|
Факультативні курси для учнів спеціалізованих 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів хімічного та біологічного профілів
(ч. 1) (автори Речицький О.Н, Юзбашева Г.С.) |
10-11
|
Айлант
|
Лист МОНмолодьспорту
від 11.07.2012
№ 1/11-11335
|
Факультативні курси для учнів спеціалізованих 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів хімічного та біологічного профілів
(ч. 2) (автори Речицький О.Н, Юзбашева Г.С.) |
10-11
|
Айлант
|
Лист МОН від 19.07.2011
№ 1/11-6298
|
Навчальна програма курсу за вибором «Основи медичної хімії» (автор Бурлака Л.А.) |
10-11
|
Лист ІІТЗО від 21.03.2014
№ 14.1/12-Г-451
|
|
Навчальна програма факультативного курсу «Юний фармацевт» для 10 (11) класу (автори Бобкова О.С., Кравченко В.Л.) |
10 (11)
|
Лист ІІТЗО від 20.07.2015
№ 14.1/12-Г-909
|
|
Навчальна програма курсу за вибором «Хімія полімерів» (автори Скляр А.М., Сударева Г.Ф., Матейко А.В.) |
11
|
Лист ІІТЗО від 10.06.2011
№ 1.4/18-Г-368
|
|
Навчальна програма курсу за вибором «Основи біоорганічної хімії» (автор Орлова С.В.) |
11
|
Лист ІІТЗО від 17.02.2014
№ 14.1/12-Г-135
|
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ХІМІЇ:
- http://ippobuk.cv.ua/ (у вкладці «Організаційна структура – Центри – НМЦ природничо-математичних дисциплін – Хімія» або http://ippobuk.cv.ua/index.php/org-struct/2012-12-06-15-27-32/2012-12-21-12-54-40/2013-06-12-06-52-18)
- http://www.oblosvita.com/ (вкладка «Скриня педагогічних думок» - «Хімія»)
- Сайт Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії: http://chemo.univer.kharkov.ua/olympiad.htm; https://www.facebook.com/UkrChemOlimp/
- Сайт Всеукраїнського турніру юних хіміків: http://chemturnir.org.ua
- Сайт Всеукраїнського Інтернет турніру із природничих дисциплін: www.vpd.inhost.com.ua
Віртуальна навчальна лабораторія
- Електронний додаток до підручника «Хімія» 7 клас Григоровича О.В. http://interactive.ranok.com.ua/course/pdrychniki/hmya-7-klas-pdrychnik-o-v-grigorovich
- Електронний додаток до підручника «Хімія» 8 клас Григоровича О.В. http://interactive.ranok.com.ua/course/pdrychniki/hmya-8-klas-pdrychnik-o-v-grigorovich
- Презентація нового підручника хімії для 8 класу (спікер: Григорович О.В.): https://www.youtube.com/watch?v=V4qgBK4ZfBs&list=PLcOkk8pF0Tc8owbEfjGJa5u58VXewKepc&index=70
«Дидактичні аспекти методичного забезпечення вивчення хімії в 7-му ласі»(спікер: Гладюк ММ)
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=jZLyGIl7r8w Презентація: http://www.slideshare.net/e-ranok_2010/7-49555715
- «Досконалі навчальні програми, якісні підручники, кваліфіковані
вчителі, добре оснащені кабінети хімії — запорука прогресу хімічної
освіти» (спікер: Попель П. П.)
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=aFid34ECtzY - Передовий педагогічний досвід:
https://svetlanalubareva.wordpress.com/; http://chemistry149.blogspot.com/; http://rogozhnikova-ov.livejournal.com/; http://www.burda-tetyana.16mb.com/; http://lenavashchuk.ucoz.ru/; http://nasaskola.ucoz.net/; http://lenguageofchemistry.blogspot.com/; http://gulianitska.blogspot.com/; https://himik2014.blogspot.com/; http://web28chemistry.blogspot.com/; http://chimius.blogspot.com; http://himbiotokmak.blogspot.com/; http://himiablog.blogspot.com/; http://zncoolchem.blogspot.com/; http://klapkiv.blogspot.com/; http://koval250.blogspot.com/; http://kovtun-vm.at.ua; http://oko1578.blogspot.com/; http://www.galchimiki.at.ua/; http://atomik72.blogspot.com/; https://sites.google.com/site/nvk26kabxim/; http://6vec.blogspot.com/; http://shizhanna1970.blogspot.com/; http://blog-edu.wix.com/dinashulman#!-/c19c3
- Сайт міжнародної природознавчої гри «Геліантус»: http://www.helianthus.com.ua/
- Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1332-12/print1390817060173916
- Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0044-13/conv
- Перелік наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/770-2000-%D0%BF
- Сайт Херсонської хімічної олімпіади: https://chemolymp.wordpress.com/%d0%b7%d0%b0%d0%b4%d0%b0%d1%87%d0%b8/
- Сайт вчителів хімії м.Києва: http://chemists.at.ua/publ/
- Стенди для кабінету хімії: http://stendik.com/stjendy-prjedmjetnyje/khimija/
- Відео досліди із хімії (з архіву журнала «Хімія та хіміки»: http://chemistry-chemists.com/
- Відео до уроків хімії: http://www.proshkolu.ru/user/labolga/folder/659693/
- Домашні експерименти: http://www.diagram.com.ua/tests/himija/index.shtml
- Інтерактивні вправи з хімії: http://learningapps.org/index.php?category=12&s=
- Конспекти уроків: http://www.uroki.net/docxim.htm
- Конспекти уроків: http://osvita.ua/school/lessons_summary/chemistry/
Комментариев нет:
Отправить комментарий